on women

Lucian Broscățean: Cum vede un designer feminitatea în 2015?

Îl cunosc pe Lucian Broscățean de multă vreme. L-am întâlnit știindu-l designer – unul tânăr, dar foarte decis în drumul lui creativ spre zone conceptuale; am ajuns apoi să văd cum este ca profesor (căci Lucian lucrează cu succes cu studenții de la Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca); iar apoi, trecând anii, ne-am apropiat – îmi place să cred –, devenind prieteni. Unii care se văd rar, dar care nu ratează cel puțin o cafea pe an (în mod tradițional în dimineața de după Gala UAD) la care musai se aduc în discuție rosturile modei actuale, eșecurile și evoluțiile ei, și tot soiul de alte probleme legate de felul în care ne exprimăm prin haine, care ne pasionează și ne preocupă deopotrivă.

lucian-broscatean-irina-schrotter-a-question-2

Așa că, atunci când am văzut cea mai recentă colecție a lui Lucian pentru brandul Irina Schrotter pentru primăvara viitoare, prezentată cu vreo două săptămâni în urmă la MQ Vienna Fashion Week, colecție care a plecat de la conceptele de relevanță, consistență și emoție, mi-a trecut prin cap încă o întrebare la care putea să îmi răspundă doar el.

lucian-broscatean-irina-schrotter-a-question-3

Colecția (dominată de asimetrii și tăieturi geometrice, de materiale fluide și culori cuminți – bej, bleumarin, nisipiu și ocru), i-am zis, mi s-a părut puternică, departe de feminitatea diafană care a devenit un clișeu pentru brandurile care explorează aceleași zone stilistice. Dar, în același timp, mi-a părut că își asumă o vulnerabilitate aparte, vizibilă, la prima mână, în fluiditatea materialelor. Și mi-am zis că asumarea unei feminități departe de clișeu este un pas important pentru un brand românesc cu o tradiție atât de îndelungată – Irina Schrotter este pe piață de 25 de ani, ceea ce, în industria românească de modă, sună aproape utopic.

lucian-broscatean-irina-schrotter-a-question-1

„Fiecare colecție își propune să dezvăluie noi ipostaze ale feminității la început de secol XXI. E atât de important să fii receptiv la ce dorește clientela, e necesar să înțelegi care sunt «seismele» și «mutațiile» din lumea modei și să construiești o identitate vizuală ușor recognoscibilă. Dacă pentru brand-ul meu rămân legat de o viziune conceptuală, pentru Irina Schrotter fiecare piesă trebuie să fie ușor de purtat, comercială, relevantă pentru o garderobă contemporană, și să aibă în spate un demers care să nu alunece spre un intelectualism steril. Creez pentru o femeie inteligentă, cultivată, sigură pe ea, care nu are nevoie de power suit ca să își arate forța. O astfel de femeie e puternică prin ceea ce face și prin ceea ce reprezintă.“

Irina-Schrotter-SS16-(5)

„Volumele geometrice, formele abstractizate, geometriile tăieturilor, color blocking-ul, detaliile reconfigurate, minimalismul rochiilor de seară, epurarea liniilor, «relaxarea» siluetelor sunt elemente definitorii pentru o nouă identitate vizuală. Întregul proces creativ are la bază câteva cuvinte cheie: forță, vulnerabilitate, complexitate, ambiguitate, feminitate, sofisticare.“

Assistant designers: Carmen Cherecheș & Diana Flore
Încălțăminte: Mihaela Glăvan
Make-up: Alexandru Abagiu
Foto: Emil Costruț