on clothes

Ce vor designerii de la Milano să purtăm la toamnă?

Textul ăsta ar putea începe, pentru simplificare, cu ce a mai făcut doamna Prada? E atât de simplu, de fapt, când vine vorba de Milano. Sigur, aici se află o grămadă de nume grele, atât în ce privește designul, cât și succesul comercial. Dar, la sfârșitul Milano Fashion Week, e clar, iar și iar, pentru toată lumea, că ceea ce face Miuccia Prada va da tonul sezoanelor viitoare. Și ne va umple de melancolie, iată. Și ne va face să ne punem întrebări.

Prada Fall 2016

Prada Fall 2016

Ce mi se pare tare (și cumva normal pentru o persoană care spune că nu a desenat rochii în viața ei) e că nu hainele sunt cele care contează – sigur, avem paltoane și avem băscuțe de marinar și avem ciorapi și niște corsete care m-au enervat. Dar toate hainele puse laolaltă construiesc o atmosferă atât de apăsătoare, de tristă, de nostalgică și de universal valabilă (pentru orice femeie care a fost vreodată tristă sau nostalgică), încât nu cred că cineva poate zice, cu mâna pe inimă, că nu îi place sau nu înțelege, la un nivel personal și foarte profund, ce face Miuccia. Și apoi mai sunt simbolurile, trimiteri la război sau la mare, la lungi călătorii solitare, care rotunjesc senzația asta de sinceritate adâncă, de vulnerabilitate din care se naște o forță formidabilă. După cum vezi, să zic că mi-a plăcut colecția Prada ar fi un eufemism.

Marco de Vincenzo Fall 2016

Marco de Vincenzo Fall 2016

De la tristețile doamnei Prada am să trec în extrema exuberantă de la Milano, unde a strălucit (pe bune, în neon roz, verde, oranj!), Marco de Vincenzo. În orașul ăsta în care designerii pendulează între un minimalism fidel tradițiilor genului și un maximalism colorat isteric, de Vincenzo a mers mai departe – până la limita kitsch-ului. Și, pentru mine, e bună dispoziție în asumarea prostului gust și principiul so bad it’s good e perfect valabil. Bonus: blana aia e falsă.

Marni Fall 2016

Marni Fall 2016

Consuelo Castiglioni, la Marni, folosește, în schimb, blană adevărată, un lucru pe care nu i l-aș ierta dacă nu i-aș admira, pe de altă parte, talentul uluitor pentru formă și gustul impecabil pentru culoare. De data asta Castiglioni a cercetat rotunjimi care sunt departe de contururile feminine, o cale care, deși bătută bine din anii ’60 încoace, i-a dat prilejul să arate încă o dată modernitatea acestui tip de forme. Un criteriu, cred, e că multe din aceste haine s-ar potrivi aproape fiecărui tip de corp.

Salvatore Ferragamo Fall 2016

Salvatore Ferragamo Fall 2016

Și apoi, am avut parte de culoare la Salvatore Ferragamo – cel puțin câteva ținute mi-au amintit de acea ocazie simpatică în care o prietenă a purtat trei piese plisate și electrice, în același timp, pe ea, și de sentimentul de feminitate jucăușă și creativă pe care mi l-a dat întâmplarea asta. Ei, Massimiliano Giornetti s-a jucat frumos.

MSGM Fall 2016

MSGM Fall 2016

Toată lumea spune că Alessandro Michele a pogorât culoarea și veselia peste Milano, dar oamenii ăștia nu își aduc aminte, pesemne, de ce a făcut Massimo Giorgetti la MSGM în ultimii ani. El combină (cum ziceam, de ceva timp) cele mai năstrușnice forme, printuri, inserții, culori, și scoate de aici o energie care a lipsit modei vreme îndelungată. Și de asta, probabil, își câștigă adepți – oameni care vor să poarte hainele astea pentru că, deși un pic dificile, sunt actuale și par amuzant de purtat.

Emilio Pucci Fall 2016

Emilio Pucci Fall 2016

Giorgetti a acționat similar la Pucci, unde și-a prezentat a doua colecție – cu succes, aș zice, uitându-mă la munții desenați pe tot soiul de piese, care ar face deliciul vedetelor de street-style dacă street-style-ul ar mai fi un fenomen.

Versace Fall 2016

Versace Fall 2016

Probabil că interesul meu pentru Versace se datorează iubirii pe care i-am purtat-o lui Gianni la vârsta la care replicam pe un caiet de dictando puținele rochii făcute de el care îmi treceau prin fața ochilor. Dar asta e irelevant. Ce contează – și conta și atunci – este că, la Versace, e putere în sex, și asta inspiră și impresionează.

Fendi Fall 2016

Fendi Fall 2016

Mă mir întotdeauna cum poate Lagerfeld să facă haine mai fun la Fendi, față de plictiseala pe care o reinterpretează conștiincios la Chanel. De data asta, continuând o idee presărată și în colecția anterioară, Karl a amestecat niște volane până ce le-a amețit – și mi-a plăcut cum a făcut-o.

Ports 1961 Fall 2016

Ports 1961 Fall 2016

În partea mai sobră a podiumurilor, Natasa Cagalj a livrat, la Ports 1961, o colecție minimalistă care mi-a adus aminte că, oricât m-ar entuziasma culorile aprinse și volumele inventive, tot așa ceva aș purta, de fapt, în viața reală. Cagalj (care a fost mâna dreaptă a lui Alber Elbaz și a Stellei McCartney) s-a gândit la Helmut Lang când a conceput colecția – poate de aici mi se trage.

Jil Sander Fall 2016

Jil Sander Fall 2016

Și apoi, dacă nu aș purta asta, e clar că, într-o lume ideală, aș îmbrăca hainele minimaliste perfecte pe care le-a trimis Rodolfo Paglialunga pe catwalk-ul Jil Sander, care m-au făcut să rememorez momentul în care am lipit prima pagină de revistă cu o ținută Sander (făcută de mama ei) pe peretele din bucătărie. A fost, fără să știu, clipa în care am decis că aveam să port o uniformă vreme îndelungată. Iar uniforma aia care avea să îmi asigure confort ani la rând era cea mai austeră la care mă puteam gândi atunci.

Foto: Vogue Runway.