on fashion

Sabina Pop: O tânără speranță și o colecție imposibilă

Când am cunoscut-o pe Sabina Pop, tocmai ce își prezentase colecția de absolvire (la UAD, în Cluj), iar eu mă uitam lung la voievozii contemporani pe care îi imaginase pentru acest scop. Sabina reinterpretase într-o cheie ironică obsesiile românești pentru eroi de legendă și le transformase într-o serie de haine spectaculoase – și nu folosesc termenul iresponsabil. Dar, dincolo de hainele care nu aveau cum să nu mă tragă de mânecă și să mă facă să mai arunc încă o privire, m-a interesat și fata care le făcuse. Mai exact, Sabina – singura absolventă din acel an neintimidată de întâlnirea informală cu presa venită anume să îi judece hainele, care a întrebat și a cerut feedback.

Sabina Pop a mers la liceul de artă din clasa a V-a, când nu stia neapărat că va face o carieră din asta. Știa doar că îi plăcea să deseneze dar, mai târziu, s-a prins că exercițiul acesta și atmosfera de școală de arte au ajutat-o. În ultimii doi ani de liceu, când fiecare își alegea specializarea, a studiat textile. „Clasic, na!“, îmi zice. Dar a ajutat. „Pentru că te formează altfel, e mult mai ușor, ulterior, să te adaptezi la ce presupune o facultate de arte, dacă te-ai format într-un mediu similar.“ Deci decizia de a merge să studieze moda la Universitatea de Arte și Design din Cluj a fost firească. De-a lungul primilor ani de facultate, Sabina, a început să transforme pentru prima oară o idee în realitate, de la cap până la coadă, de la schiță la produsul finit, să lucreze în atelierele de la școală. Mai târziu a plecat din țară cu o bursă și a studiat bijuteria contemporană. S-a întors, cu noțiunile de bază puse la punct, dar cu dorința de a face în continuare design vestimentar. Cu zona aceasta se simte Sabina confortabil, asta îi place în mod real. „Orice funcționează dacă e bine echilibrat, orice material, orice asociere cromatică.“

Doi ani după ce am cunoscut-o, mă bucur să o consider pe Sabina o prietenă. Dar nu înainte de a crede că este o tânără speranță pentru designul românesc, care merge mai degrabă într-o direcție comercială decât într-una creativă. Așa că, știind prea bine că talentul și inteligența nu mai sunt măsuri după care se judecă moda în acest moment, i-am adresat tinerei speranțe o provocare ironică. Să imagineze în câteva moodboard-uri o colecție imposibilă, potrivită cu peisajul fashion autohton. Vezi mai jos ce a ieșit din treaba asta:

2moodboard

„Am pornit de la elemente precum cromatica și materialele. Am propus o cromatică atipică, cu mai puține griuri, pentru că, mai nou, am ideea asta că negrul și griul nu prea mai au ce să caute într-o colecție de podium. Dacă mă raportez la mine, partea cromatică e foarte importantă. Și, desigur, felul în care asociezi materialele. Din punctul meu de vedere, rămân singurele modalități prin care poți să individualizezi o colecție. Să faci asta doar prin modificări aduse la nivelul siluetei e mult mai dificil.“

sabina2

„Aș vrea ca ansamblul vestimentar să fie gândit pentru un personaj, un soi de fashion monster. Și asocierile de materiale să fie stranii, atipice, de exemplu să alătur rafie și paiete. Chiar dacă la început nu îți lasă impresia că ar fi potrivite, în final, asocierile ar putea fi funcționale, iar ansamblul ar fi echilibrat. Ca să ne amuzăm, poate că toți ar trebui să fim fashion monsters. Asta ar funcționa într-o lume în care regulile și standardizările legate de haine ar fi înlocuite de umor. Ar fi o lume haotică, dar și funcțională, concluzia fiind că n-ar trebui să ne luăm prea tare în serios.“

Găsești colecțiile Sabinei Pop în magazinul Band of Creators.

Fotografii de Emil Costruț și Dan Cristian Gocan.