on fashion

Cum vede moda designerul Cătălin Vălean?

Pe Cătălin Vălean l-am cunoscut la Cluj, la Gala UAD la care își prezenta colecția de absolvire. Doar că, la vremea aceea, auzisem deja de munca lui și îl prezentasem cu luni în urmă, în rubrica Who’s Next, în ELLE. Când mă gândesc acum la asta, îmi dau seama ce lucru rar e ca un student care abia învață despre modă să devină relativ cunoscut, mai ales într-o țară ca asta și într-o industrie incertă ca a noastră. Previzibil, Cătălin a crescut ca un mini-star al unei industrii minuscule. Mai puțin previzibil, viziunea lui – complexă, îndrăzneață și foarte personală – nu s-a compromis defel. Acum, când Cătălin se poate lăuda cu recunoașterea sistemului (un trofeu ELLE Style Awards pentru cel mai bun tânăr designer, multe premii oferite de tot soiul de branduri), când și-a încercat mâna în mai multe ipostaze creative (designer pentru Cristina Săvulescu, designer de costume pentru Chuck Norris vs. Communism, stilist) și și-a asumat un nou rol, cel de designer pentru ATU Body Couture, am profitat de ocazie ca să îl întreb una-alta despre munca lui și despre felul în care vede moda un designer tânăr și promițător ca el.

catalin-valean-a-question-3

A Question: E un model confortabil pentru tine să realizezi haine pentru un brand care nu îți aparține? Deși asta e norma, în industria de aici designerul își dorește mai degrabă să aibă propriul atelier și să se descurce pornind de acolo.
Cătălin Vălean: Din punctul meu de vedere e cel mai confortabil mod de a profesa în această industrie. Lucrurile sunt foarte bine stabilite de la început; există niște șabloane impuse, un buget în care să te încadrezi, un anumit tip de client căruia i te adresezi. Iar, în caz că lucrurile nu merg conform așteptărilor, mereu ai posibilitatea de a pleca. E atât de confortabil încât mereu există posibilitatea de a te plafona sau de a te atașa emoțional mai mult decât e cazul. E un risc pe care mi l-am asumat mereu și care a dat naștere unor lecții foarte importante.

A Question: Care sunt lecțiile astea?
Cătălin Vălean: Am învățat că, prin franchețe, toată lumea are mai mult de câștigat decât prin falsă diplomație. Că, atunci când prietenia se intersectează cu latura profesională, există riscul ca subiectivitatea și diferențele de opinie să conducă la o periclitare a ambelor laturi și că această situație poate fi evitată cu ușurință. Și să-mi asum ceea ce sunt și să acționez conform principiilor mele.

catalin-valean-a-question-2

A Question: Ce te-a atras către ATU? Ce crezi că poți face acolo?
Cătălin Vălean: ATU este un brand consecvent și reprezintă o nișă mai puțin exploatată la nivel local. Din acest motiv prioritățile sunt puțin diferite, iar evoluția e văzută printr-un alt filtru, lucru care mi se pare mai mult decât atrăgător. Planul este să respect identitatea brandului și să integrez propria-mi viziune, fără să mă abat prea mult de la direcția impusă.

A Question: Care este identitatea brandului în acest moment? Ce direcții trebuie să respecți?
Cătălin Vălean: ATU promovează designul minimalist, confortabil și util, un crez creativ ce trebuie respectat, dar care va fi trecut prin filtrul personal și supus în mod inevitabil unor schimbări. Abordarea creativă de care sunt responsabil va ține cont de tendințe, dar va avea și o latură experimentală.

A Question:
Care crezi că va fi cea mai mare provocare pentru tine ca designer ATU?
Cătălin Vălean: Cea mai mare provocare pentru orice designer e să găsească rețeta prin care produsele se susțin din punct de vedere creativ, rămânând în același timp vandabile. Moda, că ne place sau nu, e un business până la urmă.

illustration_catalin valean

A Question: În afară de a lucra pentru un brand, care ar mai fi azi opțiunile tânărului designer absolvent de școală în România?
Cătălin Vălean: Dacă nu ai posibilitatea sau dorința de a investi în propriul business, singura variantă e să lucrezi pentru brandul altcuiva sau să te reprofilezi pe domenii conexe. Pot să recunosc că m-am gândit de foarte multe ori la posibilitatea unei cariere ca stilist sau costumier, dar, datorită temperamentului coleric, am întâmpinat deseori dificultăți în a mă înțelege cu un număr mare de oameni. Odată cu trecerea timpului, s-au ivit și astfel de ocazii, iar spre surprinderea mea, am reușit să mă adaptez mai bine decât credeam. Acestea fiind spuse, mă consider a fi designer înainte de toate.

A Question: Cărui fapt crezi că i se datorează această stare de lucruri în sistemul modei de aici? Există o șansă de schimbare?
Cătălin Vălean: Moda e un segment care se dezvoltă mai lent la nivel local, iar realitatea e că, pentru a fi consumator de modă, e necesar să ai o situație financiară bună. Din păcate, oamenii cu bani din România nu sunt educați în direcția bună când vine vorba de acest aspect, provocând un dezechilibru uriaș în industrie. Astfel, designerii cu adevărat talentați ajung să fie discreditați în favoarea cifrelor de afaceri, iar rolul lor în industrie devine substituibil. Versace mereu va vinde mai bine decât Rosie Assoulin, iar asta este o realitate care se aplică atât la nivel global, cât și local, și pe care trebuie să ne-o asumăm. Schimbarea va veni odată cu educarea consumatorului de modă.

Catalin-valean-elle-a-question

A Question: Și cine ar trebui să facă asta?
Cătălin Vălean: Consider că procesul de democratizare a modei a luat-o într-o direcție greșită, iar întreaga industrie a ajuns în punctul în care oricine poate reprezenta un reper de stil, fapt ce reprezintă o sabie cu două tăișuri. Nu cred că e vorba de respectarea și cunoașterea unor reguli aici, deoarece e aberant să crezi că în 2016 mai există reguli în modă, ci de o incapacitate de a tolera și celebra diversitatea din industrie și imposibilitatea de a accepta o varietate de canoane de frumusețe. Intervin lucruri ce țin de background social, ideologii impuse, spirit de turmă și principiul „cine se-aseamănă se-adună“. Există deja oameni calificați, capabili, cu vizibilitate și puterea de a se face auziți, însă majoritatea au obosit (pe bună dreptate) să mai lupte pentru un popor cu o afinitate acută pentru tot ceea ce e provincial și fără substanță.

catalin-valean-a-question-1

A Question: Atunci când ți-am văzut prima oară munca, făceai haine pentru bărbați. Apoi ai făcut haine pentru femei. Ce zonă te atrage mai tare?
Cătălin Vălean: Oportunitățile care au apărut de-a lungul timpului m-au pus în poziția de a mă axa pe womenswear, dar zona de menswear va reprezenta mereu prima mea iubire, zona pe care aș vrea să o explorez la un moment dat pentru brandul propriu.

A Question: Mai are sens să vorbim azi despre distincții de gen când vine vorba (și) despre haine?
Cătălin Vălean: Întotdeauna va exista o distincție de gen, pentru că trăim într-o societate heteronormativă, însă trebuie să conștientizăm zona gri, ce se dezvoltă într-un ritm din ce în ce mai alert. Aceasta trebuie creditată și validată ca fiind relevantă în contextul actual. Gender bending is here to stay! Și începe să se dezvolte mai mult ca niciodată în mainstream. Nu consider a fi inovator din punct de vedere creativ acest „role swaping“ din modă, ci absolut necesar pentru a educa o nouă generație mult mai permisivă și cu valori tradiționale maleabile. Acum branduri mari precum Vuitton, Gucci și, mai nou, H&M, îl folosesc ca pe o unealtă de marketing, iar motivele din spate ajung să fie puse sub semnul întrebării. Mai cinstit mi se părea Gaultier, care făcea același lucru acum câteva decenii, doar că într-un registru mult mai personal, fiind un împătimit al subculturii underground LGBT. În prezent, cel mai onest și în concordanță cu ce se întâmplă pe plan socio-politic este Vaquera, un brand ce sfidează orice normă socială sau estetică.

A Question: Tu cum simți lucrurile acestea? Și apoi, cum le redai în hainele pe care le faci?
Cătălin Vălean: E o zonă pe care am exploatat-o încă din facultate și care mi se pare că lasă foarte mult loc procesului creativ. Atunci când creez, pun cel mai mare accent pe conturarea unui personaj, personaj care, în mod firesc și natural, ajunge să fie oarecum ambiguu din acest punct de vedere.

Foto: Cătălin Vălean, ELLE, Atelier Perwoll