on clothes

Cum experimentează designerul Smaranda Almășan?

Eram la un moment dat în magazinul Band of Creators, un showroom care expune munca designerilor români, și am dat peste un palton negru frumos… dar atât de frumos încât mi-a dat emoții și m-a trimis îndărăt, în trecut, în momentul în care îi scriam pentru prima dată, emoționată, Smarandei Almășan, ca să îi cer să îmi răspundă la câteva întrebări pentru un articol în revista pentru care lucram.
Povestea asta se petrecuse cu ceva ani înainte, când o propusesem pe Smaranda pentru rubrica Debut, unde promovam, în fiecare lună, câte un tânăr talentat dintr-un domeniu creativ. Și, încă de atunci (dacă stau bine să mă gândesc, îmi dau seama că au trecut ceva ani), mă fascinau poveștile monocrome pe care le construia din haine. Îmi plăceau tonurile reci și tăieturile… ei bine, tăioase (vorbesc serios, Smaranda Almășan a avut o colecție care se chema Gri rece 13). Ei bine, văzând eu paltonul, mi-am amintit de acel mini-interviu și mi-am propus să aflu mai multe munca ei.

Numai că, până să apuc eu să aflu ce mai face, Smaranda m-a surprins. Pentru că a lansat o colecție colorată, atât de colorată încât, la prima vedere, nu mai semăna cu nimic din ceea știam eu că face. Două colecții mai târziu, am ajuns, în cele din urmă, să vorbesc cu ea despre munca ei ca designer, dar și cadru didactic la Universitatea de Artă și Design din Cluj, despre lucrurile care o inspiră și despre schimbarea radicală din estetica ei. Pe care Smaranda o pune sub semnul experimentului.

catalog-smaranda-17

A Question: Cum de ai ajuns să faci modă?
Smaranda Almășan: Întrebarea e binevenită și îmi trezește nostalgii plăcute. M-am născut în Deva și mama mea făcea de câteva ori pe an drumuri la Arad, unde era un croitor de școală veche extraordinar de priceput, pentru a-și completa garderoba cu câteva piese noi de sezon. Țin minte că avea o arhivă cu decupaje din puținele reviste și albume de artă la care avea acces la vremea respectivă, le copia cu răbdare pe hârtie de calc, le suprapunea, mixa, combina… cred că au fost primele exerciții de styling la care am fost martoră. Nu m-au mișcat foarte tare la vremea aceea dar, privind retrospectiv, pasiunea ei, naturalețea, eleganța și rafinamentul au avut un impact major în dezvoltarea mea și cumva cred că mi-au dictat discret o anumită direcție.
Moda nu pot spune că mă pasiona, eu am studiat grafica în timpul liceului și toată pregătirea mea a fost orientată spre această zonă. Mi-am dorit să continui studiile universitare la Cluj și, ajungând cu mapa la o prezentare aici, am fost îndrumată spre design textil, modă. A fost o schimbare de 180 de grade, am digerat-o greu la început, într-un final am asimilat-o.

catalog-smaranda-15

A Question: Care este cel mai relevant lucru pe care l-ai învățat în școală despre cum se face modă?
Smaranda Almășan: Sunt multe straturi informaționale și practice care au generat până la urmă construirea propriei identități, și asta încă de pe băncile școlii. Însă perioada de solitudine a atelierului personal după terminarea anilor de studiu a șlefuit forma, dar mai ales conținutul.

catalog-smaranda-19

A Question: Ce crezi că formează estetica unui designer? Cum se întâmplă în cazul tău? Ce te inspiră, ce te intrigă?
Smaranda Almășan: Nu aș dori să înșiruiesc modele culturale inspiraționale. Cred că o scanare 3D a proximității, aici implicând expozițiile pe care le văd, lecturile pe care le am, spectacolul străzii și, mai recent, prezența unei ființe pure și vesele în viața mea, îmi deschide o sumedenie de supape noi neaccesate anterior.

catalog-smaranda-7

A Question: Acum, că lucrezi cu studenți, cum transferi experiențele tale din timpul studiilor către ei?
Smaranda Almășan: Consider un lucru benefic ca un practician să îmbrace și haina didactică, chiar dacă nu sunt puține cazurile în care implicarea totală în cele două procese implică extrem de mult timp și devotament. Ce încerc eu să fac este o aliniere la nivel de informații contemporane la zi, punerea unor probleme ce țin de aritmetica fashion-ului, și în nici un caz nu impun direcții. Consider că șlefuirea unei personalități se stabilește în momentul în care problematizarea, succesul și eșecul sunt ingrediente necesare.

catalog-smaranda-11

A Question: Despre ce este vorba în cea mai recentă colecție a ta? Ce te-a inspirat?
Smaranda Almășan: Colecția aw15 a fost influențată de estetica artistului californian Mike Kelley, iar acum este vorba de un cumul de stări. Mai mult ca niciodată este vorba despre haină. Am vrut piese moderne, surprinzătoare cromatic, pozitive, asocieri atipice de imprimeuri. A fost un experiment la care am lucrat cu mare lejeritate și plăcere. Povestea a pornit simplu de la un articol citit – „Art, culture and camouflage“, despre legătura dintre artă și camuflaj care se încheia cu următorul citat: B. Cott: „The one makes something unreal recognisable: the other makes something real unrecognisable.“

catalog-smaranda-9

A Question: Care sunt materialele pe care le-ai folosit? De ce le-ai ales?
Smaranda Almășan: Nu întâmplător am ales camuflajul gri monoton, un camuflaj al cimentului, al betonului.

A Question: Unde îți produci hainele?
Smaranda Almășan: Producția o realizez în mare parte în atelierul propriu de la Fabrica de Pensule, iar de-a lungul timpului am colaborat cu fabrici, de exemplu, pe partea de tricotaje, și ateliere care suportă o producție mai mare.

A Question: Care este cea mai provocatoare parte a producerii unei colecții?
Smaranda Almășan: Fiecare semn, fiecare gest, linie trasată cu creionul, fiecare mulaj, decupaj în material este într-o oarecare măsură o provocare; provocarea și emoția care apar și transpiră în fața noului.

catalog-smaranda-20

A Question: Și, în cele din urmă, estetica ta de astăzi pare foarte diferită de cea cu care ai plecat la drum. Este vorba despre o schimbare sau despre o evoluție?
Smaranda Almășan: Este vorba despre experiment. Și experimentez continuu. Sistemul nu interferează și nu creează presiuni – de aceea profit la maxim de perioada aceasta și cred cu tărie în importanța și relevanța experimentului în procesul creativ.

1 Comment

  1. gina simileni says on November 28, 2015

    Cu siguranta mama ta a avut un aport decisiv in alegerea ta.Despre moda discutam ore intregi zilnic , si mai apoi despre inceputurile tale pana a plecat îți doresc împliniri maxime pe toate planurile.Mult succes!!!

Comments are closed.