on clothes

AFMF: Cum vorbesc hainele despre libertate?

AFMF (Aesthetic Freedom – Manufactured for Fun) este proiectul personal al Anei Florea, un label de modă cu o estetică relaxată, pe care l-am urmărit pe social media ceva vreme înainte de a ajunge la showroom pentru prezentarea celei mai recente colecții. Odată ajunsă acolo, răscolind stander-ele pe care odihneau rochii, jachete și pantaloni, mi-am dat seama că Ana Florea face haine pe care vreau să le port (da, pe toate!) pentru că sunt lejere, după cum sunt și concepute atent, lucrate cu grijă și gândite de o persoană care înțelege moda dintr-o perspectivă diferită de cea a unui designer care a urmat o traiectorie clasică. Este, în vorbele ei, „un proiect în care mă deschid, o fereastră către lumea mea, un proiect în care încerc să îmbin cele două laturi ale personalității mele, cea creativă și cea tehnică, să găsesc o armonie între cele două lumi, să las cele două laturi să se manifeste liber. Logo-ul nostru, inspirat din fotografie (AutoFocus/ManualFocus) vine în sprijinul acestei dualități.“

Numită Bildung ist Freiheit, noua colecție AFMF (pe care o găsești aici) spune deschis că educația înseamnă libertate, devenind deci un manifest – lucru rar în moda românească de azi, căreia conceptele îi sunt mai degrabă străine. Un bun prilej, deci, să îi pun Anei câteva întrebări despre felul în care se gândește ea la haine și despre cum pot acestea să transmită mai departe idei.



AFMF
Vezi galeria – 20 imagini

A Question: Cea mai recentă colecție AFMF vorbește despre educație și libertate. Cum ai asociat cele două concepte și cum le-ai adaptat într-o linie de haine?
Ana Florea: Libertatea este unul din pilonii pe care am așezat brandul AFMF, a fost o constantă în conceperea tuturor colecțiilor de până acum. Am vorbit despre libertate de exprimare, libertate estetică, mult fun, libertate de a călători, libertate de a face propriile alegeri în viață. Dar ce ar fi toate acestea dacă nu biete noțiuni, în lipsa unei minți libere?
Prin această colecție vrem să aducem un omagiu femeilor care știu că libertatea nu este reală fără educație. Piesele din colecție le sunt dedicate: materiale naturale, mult denim, libertate de mișcare, dar în același timp linii elegante, versatile, piese ce pot fi purtate în diverse combinații și situații.

A Question: De ce sunt importante pentru tine aceste noțiuni?
Ana Florea: Vin de dincolo de munți, dintr-o lume puternic influențată de cultura germană. Copilăria am petrecut-o la bunici în Blaj, orașul „de unde a răsărit soarele românilor“, leagănul Școlii Ardelene și orașul primei școli sistemice cu predare în limba română de pe teritoriul actual al țării noastre.
Ajunsă la vârsta maturității, amintindu-mi de zecile de ori în care, trecând prin Sebeș, citeam cuvintele Bildung ist Freiheit inscripționate deasupra ușii școlii din 1850, realizez uriașele sacrificii făcute de generații întregi pentru ceea ce astăzi numim România, limba română, cultura română. Într-o perioadă în care România este în topul abandonului școlar din UE, în care mass media vinde tinerelor femei iluzia unor scurtături în viață, ocolind educația, cred că este mai important ca oricând să existe și voci care să îndemne spre adevărata libertate, care vine din educație.

A Question: Colecția are, în mod evident, câteva materiale predilecte. Unul dintre ele este denimul. Ce a inspirat această alegere?
Ana Florea: Povestea de dragoste dintre brand și denim este una veche (este a treia colecție de primăvară-vară în care folosim denim), tocmai datorită faptului că în spațiul nostru est-european acesta rămâne strâns legat de ideea de libertate, de nonconformism, dar și datorită versatilității lui. Aparent casual, poate să devină elegant, mai ales în piese cu paiete aplicate de mână.

AFMF-campaign-3

A Question: De unde vă procurați materialele? Este dificil pentru un label românesc să obțină materiale de calitate?
Ana Florea: Este una dintre problemele cele mai mari cu care se confruntă designerii din România, nivelul pieței nepermițând o dezvoltare a serviciilor conexe, magazine de materiale, țesături, accesorii, reviste, publicații de specialitate. Mergem de cel puțin două ori pe an la târgurile internaționale de profil (Paris, Munchen, Istanbul etc.), unde încercăm să stabilim contacte cu furnizorii. Reprezentăm un pește mic pentru majoritatea coloșilor din industria textilă, dar cu puțină prezență de spirit și noroc, am reușit să înotăm și cu cei mai mari.

A Question: Pentru un brand care pare să stea departe de tendințe, colecția Bildung ist Freiheit urmează totuși două trenduri majore ale sezonului – denim și slip dress – care vin dintr-o zonă de inspirație nouăzecistă. A fost o alegere conștientă să mizezi pe piese care evocă o astfel de atmosferă?
Ana Florea: Nu stăm chiar așa departe de tendințe, prefer să cred că doar le reinterpretăm. A fost o alegere conștientă, desigur. Este greu să explici lucrurile acestea cuiva născut după ’89. Anii ’90 reprezintă adolescența mea, libertatea câștigată printr-o revoluție, primii blugi, prima iubire, formarea gusturilor muzicale, conștientizarea stilului propriu (de obicei legat de muzică) și, nu în ultimul rând, mare parte din educația mea. Anii în care, deși visam cu ochii deschiși la filologie și limba franceză, învățam în schimb fizică, matematică și programare și mă pregăteam să intru la aceeași facultate pe care o făcuse mama, Cibernetica.

A Question: E și o cantitate considerabilă de nostalgie în cea mai recentă colecție AFMF – mă gândesc la campania realizată pe litoralul românesc, un loc acum transformat complet față de perioada sa de glorie. Ce ați căutat acolo? Și ce ați găsit?
Ana Florea: Am căutat un numitor comun pentru publicul nostru țintă, un loc care să transporte privitorul, indiferent de deceniul în care s-a născut, înapoi în timp, la copilărie, la concediile petrecute cu părinții la mare, la perioada cea mai lipsită de griji pe care și-o poate aminti, la dragostea de care era înconjurat, la educația de acasă.
Promenada de pe faleza Neptun, mergând printre etajele mediane ale impresionantului complex Belvedere, este o perlă arhitecturală pentru o așa-zisă Riviera românească a anilor ’70-’80 și, fără îndoială, un loc cu un potențial uriaș în continuare. Din păcate am găsit paragină, povești de corupție și trei hoteluri odinioară pline de viață, părăsite.

AFMF-campaign-2

A Question: De fapt, ce vreți să transmiteți clientelor voastre?
Ana Florea: Încurajăm femeile să fie/să se simtă libere, indiferent dacă asta presupune să poarte denim franjurat la birou sau să facă alegeri pentru ele însele.

A Question: Și cine sunt ele? La cine te gândești atunci când îți concepi colecțiile?
Ana Florea: Mă inspiră femeile care se cunosc pe ele însele, care știu ce vor și ce nu vor în viață, și care au suficient curaj să fie ele însele, să nu se conformeze poate prea mult standardelor și pretențiilor celorlalți și ale societății, cu un soi de je m’en fiche.

A Question: Libertate, călătorii, dor de ducă… sunt câteva dintre cuvintele care îmi vin în minte atunci când văd hainele AFMF, care îmi par deopotrivă fashionable și relaxate. Tu la ce te-ai gândit? Sau la ce ai vrea să se gândească cei care îți observă munca?
Ana Florea: Noi ne gândim la libertate, vacanță, relaxare, timp liber, veselie, distracție, amuzament, muzică.

Foto: Mihai Bumbu (model: Ada Tache, make-up: Ioana Covali, hair: Claudia Alex Sârghe, styling: Silvia Cristescu și Ana Florea)