on fashion

Adelina Petcan: Cum trebuie să fie o bijuterie?

Nu mă pricep prea tare la bijuterii – de fapt, deși îmi place ideea unor mici obiecte cu care formezi o relație specială, nu le port aproape niciodată. Dar sunt și bijuterii care mă mișcă sau mă impresionează, și din specia asta fac parte creațiile Adelinei Petcan. Tânărul designer mi-a ieșit în cale într-o zi în care vizitam târgul Autor, încercând să găsesc acel bijutier care să primească premiul ELLE. Și, deși nu am apucat să vorbim prea multe atunci, mai târziu i-am luat un interviu pentru revistă. Iar acum, după ce Adelina și-a lansat noul brand – HUMAN APJ – am vrut să știu mai multe despre ce face și, firește, să o mai întreb una-alta.

A Question: Cine ești? Ce faci? De ce?
Adelina Petcan: Salut! Mă numesc Adelina Petcan, sunt studentă în anul III la Sculptură în București și absolventă a Școlii de Bijuterie Contemporană Assamblage. Fac bijuterii, multe și unele cu omuleți. De ce? Pentru că nu m-am regăsit în nici o altă meserie sau tehnică la fel ca în bijuterie și pentru că îmi place mai mult să le fac decât să le port.

HUMAN-S1-1

A Question: Cum ai ajuns să faci bijuterie?
Adelina Petcan: Mama a încercat de mai mult timp să mă îndrepte spre bijuterie, însă fără folos. Nu mă vedeam să stau concentrată la o masă micuță cu orele, lucrând la niște obiecte minuscule și foarte precise. Însă, într-o zi, m-a sunat sora mea pentru că văzuse o reclamă la Assamblage, iar în secunda doi am sunat și am ocupat ultimul loc liber la cursul Basic 1, pur și simplu. Nu îmi aduc aminte cum s-a produs acea schimbare.

HUMAN-S1-2

A Question: Vorbește-mi, te rog, despre studiile tale în domeniu. Care e cel mai important lucru pe care l-ai învățat?
Adelina Petcan: Am început să urmez cursuri și workshop-uri la Școala de Bijuterie Assamblage din București în urmă cu trei ani, apoi, la începutul anului 2015, am început un internship pe partea de lucru cu ceară și turnarea centrifugală la ei, iar în urmă cu câteva luni m-am întors din Florența, unde am urmat un curs intensiv de o lună la Alchimia Contemporary Jewelry School.

HUMAN-S1-3

A Question: Faci facultatea de Sculptură, ai studiat și la Assamblage, ai obținut și o bursă la Alchimia. Cum au fost experiențele de învățare? Ce ți-a plăcut cel mai mult?
Adelina Petcan: La sculptură am învățat tridimensionalul și forța pe care o poți găsi într-o sculptură. La Assamblage mi-am descoperit pasiunea și ce înseamnă să FAC (după prima zi de curs am plecat acasă cu două inele făcute de una singură, a fost incredibil). Iar la Alchimia am reușit să creez bijuterie prin bijuterie și nu prin sculptură. Fiecare etapă și fiecare curs a avut plusurile lui și nu pot spune care dintre ele a avut impactul cel mai puternic. Experiențe diferite, dar care, în final, se completează sau cel puțin am reușit să le combin și mă regăsesc în fiecare. Alchimia este cea mai recentă și cea mai matură de până acum, însă nu o pot considera cea mai importantă. A fost la momenul potrivit.

HUMAN-S1-4

A Question: Ce crezi că trebuie să înveți în continuare despre meseria asta?
Adelina Petcan: Multe, și așa o să fie permanent. Nu va exista niciodată un moment în care să consider că nu mai am ce descoperi, ca în orice domeniu, de altfel. Momentan mi se par foarte interesante tipologiile și abordările diferite de care te lovești în momentul în care pășești în ateliere sau școli noi. Pe asta mă voi axa momentan, pe a descoperi abordări diferite și pe experimentare.

HUMAN-S1-5

A Question: Cât de relevantă e tehnica în contextul unei munci creative?
Adelina Petcan: În momentul de față pentru mine este. Am nevoie de o încredere pe partea tehnică pentru a putea trece la o altă etapă, la experimentări și încercări. Până la urmă, aici este vorba de a crea obiecte, nu văd cum aș putea face asta dacă nu îmi cunosc instrumentele cu care pot lucra. E adevărat că de multe ori întâmplarea face ca tu să ajungi la un alt rezultat, uneori mai bun, alteori mai puțin, dar asta este o excepție. Am nevoie de o bază teoretică și tehnică pentru a dezvolta ceva autentic sau relevant.

HUMAN-S1-6

A Question: Vorbește-mi, te rog, despre granița dintre sculptură și bijuterie.
Adelina Petcan: Dacă ne referim la segmentele contemporane, eu, una, nu văd nici o diferență în afară de scara la care poți lucra și de scopul fiecăreia. O bijuterie contemporană este reprezentarea unui concept contextualizat pe corpul uman, iar o sculptură contemporană este o reprezentare a unui concept într-un mediu interior sau exterior. În schimb, dacă atribui unei sculpturi capacitatea de a fi purtabilă, granița dintre aceasta și o bijuterie a dispărut.

HUMAN-S1-7


A Question:
Crezi că bijuteriile trebuie să fie decorative? Simbolice? Cum trebuie, de fapt, să fie bijuteriile?
Adelina Petcan: Depinde de scopul inițial al fiecăreia. O creezi pentru a decora și a fi frumoasă? Atunci este o bijuterie decorativă. Vrei să reprezinți un concept, o frământare? Atunci, da, esteticul se potrivește conceptului și nu unui canon de frumusețe. La fel, vrei bijuterie fashion? Urmezi trendurile și ai un alt produs. Aici, în general, se face confuzie, vrei să fie frumoasă sau nu, apoi să aibă și o poveste, dar să fie și în tendințe. Asta se numește bijuterie absolută! Hahaha, glumesc. Nu, nu știu cum aș putea să-i spun, too much, poate.

HUMAN-S1-8


A Question:
Povestește-mi, te rog, despre brandul tău. Cum ai ajuns să îl creezi? Ce vrea să spună? Unde dorești să îl duci?
Adelina Petcan: Brandul meu se numește HUMAN APJ. A pornit din nevoia de a oferi un produs basic, ușor de purtat, calitativ și care să mă reprezinte. Sunt forme simple de bijuterie, cum am mai spus, ușor de purtat, tocmai pentru a putea crea o relație de zi-cu-zi cu ele. Fiecare piesă conține acest mic om, realizat într-o manieră mai neolitică. Este, de fapt, o sinteză a formării mele, consider că nu aș fi putut face bijuterie fără sculptură, iar aceste piese asta ilustrează: o bijuterie care, fără acel element sculptural, nu ar fi completă. Ideal ar fi să reușesc să îl păstrez și să îl cresc cât de mult se poate. Sunt foarte atașată de el și la fel pot să spun și despre purtătorii lui. Am avut o surpriză foarte plăcută când am observat ce relații se nasc între omuleț și purtător. Cumva a fost loc de foarte multe interpretări și de aici foarte multe persoane s-au regăsit în personaj sau și-au creat propria lor poveste.

HUMAN-S1-9

A Question: Care sunt problemele cu care se confruntă un tânăr designer de bijuterie pe o piață ca cea românească? Există o astfel de piață?
Adelina Petcan: Problema principală ar fi cea determinată de consumerism. Nu o văd ca pe o problemă specific românească, ci una contemporană. Există piață, poate nu la fel de extinsă ca în alte țări, dar există. Nu putem cere tuturor oamenilor să prefere o bijuterie lucrată manual care nu expiră peste șase luni și pentru care cineva chiar s-a zbătut ca să o aducă în forma sa finală, față de o bijuterie de 10 ori mai accesibilă, dar în același timp și de o calitate mai slabă. Pe aceea va putea să o schimbe după cele șase luni și e OK. Momentan nu m-am simțit sufocată de bijuteria realizată în mass-production și affordable. Acelea au clienții lor și eu îi am pe ai mei.

adelina-petcan-007

Foto: HUMAN APJ